Boekhandel Van Rossum komt onder de vleugels van Athenaeum Boekhandel

Op 1 januari 2020 zal de zelfstandige boekhandel Van Rossum worden overgenomen door Athenaeum Boekhandel.

Boekhandel Van Rossum werd in 1929 opgericht. In 1997 nam de Amerikaans-Nederlandse Beth Johnson Van Rossum over. Onder haar leiding werd de winkel in 2015 gerenoveerd en in oppervlakte verdubbeld. Van Rossum voert een breed assortiment Nederlandse en Engelstalige literatuur, non-fictie (geschiedenis, filosofie, biografieën, kookboeken) en heeft een bijzondere collectie Judaïca. Kinderboeken, zowel in het Nederlands als in het Engels, is een van de specialisaties. Van Rossum is hofleverancier van verschillende scholen, waaronder de International School Amstelveen. Directeur-eigenaar Beth Johnson is blij met de voortzetting van de 90-jarige zelfstandige winkel: “Wij zijn een onafhankelijke boekhandel met een eigen signatuur die de collectie samenstelt op basis van de grote kennis van het personeel en de voorkeuren van ons publiek in AmsterdamZuid. Dat herken ik bij Athenaeum. Na bijna 25 jaar draag ik de winkel met een gerust hart over.”  Van Rossum wil het bijzondere assortiment ook online beschikbaar maken, aldus Johnson. “Die ambitie is door samenwerking met Athenaeum Boekhandel overzichtelijker dan door het bouwen van een eigen webwinkel.”

Athenaeum Boekhandel, in 1966 opgericht door Johan Polak, heeft nu een winkel in Haarlem en vier vestigingen in Amsterdam: op het Spui, de Roetersstraat, de Van Baerlestraat (Het Martyrium) en in het Rijksmuseum. Directeur Caroline Reeders: “Beth en haar team drijven de winkel in dat selectieve deel van de stad met ondernemerschap, smaak en overtuiging. Het is de gedroomde toevoeging aan Athenaeum Boekhandel. Er is overlap, in klanten en cultuur, en er is kennis en ervaring waar wij van kunnen leren: over expats en kinderboeken bijvoorbeeld. Wij geloven in de blijvende relevantie van onafhankelijke, fysieke boekhandels, met een gave webshop natuurlijk. Door aan de achterkant zo efficiënt mogelijk samen te werken kan alle creatieve en commerciële energie naar de voorkant stromen, naar de boeken, de bijzonder magazines, naar klanten, schrijvers, partners, studenten.”

Persbericht Amsterdam, 6 december 2019.